Gå till sidans huvudinnehåll

Orrenius ser tydligare beroende av spelbranschen i svensk fotboll: "Krokat arm"

8 månader sedan

Offsides Johan Orrenius ser ett allt tydligare beroende av spelbranschen i svensk fotboll.Det tycker han är skönt att slippa förhålla sig till - då Offside bojkottat all spelreklam.- Det är klart vi tappar pengar men det känns lätt att leva med, säger Orrenius i podcasten Lundh.

Foto: Bildbyrån.
Orrenius ser tydligare beroende av spelbranschen i svensk fotboll: "Krokat arm"

Hösten 2018 tog Offside - med chefredaktörerna Johan Orrenius och Anders Bengtsson i spetsen - ett gigantiskt beslut. Magasinet bojkottade all form av spelreklam.

Beslutet kostade 500 000 kronor i bortfallna intäkter varje år. En enorm summa då magasinet och journalistbranschen samtidigt kämpade med bland annat minskade annonsintäkter.

Men i podcasten Lundh förklarar Orrenius varför han inte ångrat beslutet en sekund - samt hur han ser ett tydligare beroende av spelbranschen i svensk fotboll.

- Vi visste att det var en jättestor sak. Att delägare till Offside gick med på det, utan att vi kunde säga vad det skulle ge istället, tycker jag var modigt gjort. Jag ångrar verkligen inte det. Det känns fortfarande bra. Det är klart att vi blir av med pengar eller inte har inkomster som vi skulle kunna ha annars på grund av det, säger Orrenius i podcasten Lundh och fortsätter.

- Men jag tycker fortfarande att det känns lätt att leva med. Jag har inte ångrat det en sekund, faktiskt. Jag tycker också att svensk fotboll har krokat arm med spelbolagsbranschen ännu tydligare sedan dess. När vi sitter här var det upptaktsträff för damallsvenskan igår. Då kom en av tränarna inte in på Casino Cosmopol för att han var satt på spelpaus. Mladen Blagojevic i Vittsjö, tror jag det var.

Korrekt. Och man var tvungen att registrera sig som medlem till Svenska Spel för att komma in.
- Ja, det är Elitfotbolldams huvudpartner. Herrallsvenskans är Unibet. Jag tycker bara det känns bra att stå utanför det. Jag visste också att vi skulle få en del sådär... "Sitta på höga hästar och vara moraliserande". Jag kan tycka att vi borde satt oss på ännu högre hästar och kanske vågat tjata ännu mer om det. Just för att påminna.

Hur ser du på det? För många kunde ju peka på att ni hade Falcon Alkoholfri ölreklam. "Varför drar ni gränsen med det beroendet men inte det andra?"
- Jag tycker att det blir whataboutism.

Whataboutism är att man försöker...
- Att man försöker komma med något annat för att: "Är inte det lite hycklande?". Jag upplever heller inte att de andra... Om det är alkoholfri öl eller bilar, som är dåliga för miljön... Jag tycker inte att de har lagt sig kloss med svensk fotboll på samma sätt. Det kan väl ingen påstå att de har gjort. Det är ett tydligt beroende av spelbranschen för svensk fotboll, överhuvudtaget. Jag kan tycka att det är ganska skönt att stå utanför det och inte behöva förhålla sig till det.

- Om jag läser en lång intervju med Pawel Cibicki i Aftonbladet, som Erik Niva gjorde, då behöver det adresseras i en fråga där någonstans. För Cibicki pratade om sitt spelmissbruk, sina mörka år och att han är kritisk till spelreklam. Då måste man nästan slänga in en fråga om att: "Den här artikeln kommer att ackompanjeras av spelreklam" för att visa: "Hej, vi vet om". Men ingen kan säga att det där inte ser lite konstigt ut. Det är skönt att slippa tänka på det, tycker jag.

Om du säger att ni skulle satt er på ännu högre hästar, hur menar du då?
- Jag menar att vi kanske inte skulle varit rädda för att tjata om det och påminna folk mer om det. För det är klart att vi tappar inkomster av det. Vad syftet är och inte vara rädda om någon skulle säga att: "Varför har ni då alkoholfri öl?". Utan stå för det man har gjort och vågat tjata lite mer om det.

Hur ser du på dem, likt oss och andra, som tar in spelreklamen och som kanske ändå bedriver viss journalistik? Som man lätt kan säga är alibijournalistik mot spelberoende och belyser just det. Eller den Erik Niva-intervjun som naturligtvis ramas in med massa spelreklam.
- Folk gör som de vill. Vi säger inte hur någon annan ska göra. Där är jag inte sugen på att moralisera. Det här var ett beslut som vi tog och som vi kunde leva med. Vi kände också att det var ett konstigt läge där. Det här var en tid där spelreklamen var oerhört... Den fanns överallt, oavsett om man lyssnade på radio eller gick på stan. Vi kunde ha in spelreklam i tidningen, vi kunde ha det i podden och hade kanske förslag om att vi skulle kunna tjäna lite mer på att ge våra bästa spel inför helgen.

- Det blev en situation att: "De här pengarna vore bra att ha, men vi vill inte riktigt ha mer att göra". Jag tyckte att den hållningen var svår och skön att bli av med. Det blev lättare för egen del. Sedan fattar man att det är en ekonomisk risk. Men det kändes viktigt att vara öppen med det.

Lyssna på hela avsnittet med Johan Orrenius i spelaren ovan!

468 - Johan Orrenius

Avsnitt 468 av Sveriges nyfiknaste fotbollspodd gästas av Johan Orrenius. Offsides chefredaktör berättar om hur magasinet vill sticka ut i svensk sportjournalistik, om hur man anlitade dansk journalist för att ge en bild av Jon Dahl Tomasson, om svårigheterna att komma nära landslaget, om varför man har svårt att bevaka mästerskap, om att avstå från att söka intervjuer med de största stjärnorna, om varför det är svårare att få damspelare att ställa upp och om stoltheten över att man ratar spelreklam.

Dessutom talar Orrenius om hoppet om ett svenskt herrlandslag i VM, om ansvaret som vilar på anfallsstjärnorna, om tron på damlandslaget i sommarens EM, om Reinfeldts underskattning av SvFF-uppdraget, om Källströms brist på jobberfarenhet, om kraven på Simon Åström, om att oliktänkare inte accepteras i svensk fotboll och om vikten av att våga visa de negativa sidorna av svensk fotboll.

Publicerad: 2025-03-27 08:10
Lundhs Podcast
Allsvenskan
Superettan
Damallsvenskan
Hämtar fler artiklar...